Snart 20 tåg i veckan till Stockholm Nord





















 


Foto: Yilport


Tillströmningen av tåg till Yilport Stockholm Nord fortsätter.


Under hösten har tyska Spedition Bode ökat sin trafik med ytterligare två tåg till fem ankomster per vecka. Nu från Lübeck via Helsingborg.

 -  Efter att länge ha trafikerat Stockholm Nord med bl.a. gods till Lidl:s centrallager i Rosersberg kör vi aldrig tomhänta tillbaka till Tyskland. Att vi nu ökar trafiken till och från Stockholm Nord är ett långsiktigt beslut som beror på att vi är mycket nöjda med hur terminalen fungerar och utvecklas, säger Stev Etzrodt, försäljnings- och intermodal chef vid Spedition Bode.

Stockholm Nord trafikeras nu varje vecka av uppemot 20 återkommande tåg. Många järnvägstransporter till och från terminalen öppnar möjligheter för nya logistikflöden för kombiterminalens kunder.

 - Stockholm Nord har snabbt växt till en knutpunkt i huvudstadsregionen.  Nu med dagliga förbindelser som täcker intermodala transporter från Norrbotten till Lübeck, där många trailers också omlastas för vidare transport till Verona i Italien, konstaterar Yilport Nordics marknads- och försäljningschef Håkan Bergström.
Förutom de fem tysklandstågen, trafikeras Stockholm Nord med samma frekvens av High Speed Polar Circle Train från Luleå via Umeå tur & retur. Detsamma gäller för Axess´ biltåg från Malmö/Halmstad. ContainerExpressen från Yilport Gävle körs två gånger i veckan. Nu utökas den trafiken, då Arvid Norquist numer landar importen av råkkaffet i Gävle Hamn, 

 - Den väldigt positiva utvecklingen understryker Stockholm Nords utmärkta läge i Rosersberg, vid E4, Ostkustbanan, och nära Arlanda. Sammantaget befäster det vår ställning som Stockholms största kombiterminal, säger terminalchefen Britta Lundgren.