Lyko bygger nytt centrallager i Vansbro

Lyko Group AB (publ) tar första steget in på den finska marknaden genom en online-lansering under det andra kvartalet 2018. Samtidigt investerar Lyko i en ny lagerlokal med ökad automation i syfte att effektivisera lagerhanteringen och möta en ökad tillväxt. Anläggningen väntas vara i drift under det första kvartalet 2020.

Lyko fortsätter skapa förutsättningar för tillväxt och stärker sin position i Norden genom att ta steget in på den finska marknaden. Lyko är marknadsledare online i Sverige och en utmanare i Norge.  

Inträdet på den finska marknaden väntas endast marginellt påverka bolagets finansiella ställning och resultat under 2018. Lyko har en skalbar hemsida och ett lager/logistikflöde som gör att Vansbro kan nyttjas för varuförsörjning.

”Vi ser en potential i att nå ut med vårt kunderbjudande i Finland. Vi gör det via en online-first strategi på en marknad som har den högsta online penetrationen i Norden inom hårvård och skönhet. Med Lykos starka och breda produktsortiment har vi goda förutsättningar att bli en ledande aktör även på denna marknad”, säger Joanna Hummel, VD för Lyko. (Bild)

Investering i automatiseringsanläggning i Vansbro 

Lyko investerar cirka 85 MSEK under perioden 2018–2020 i en automationsanläggning. Med ett automatiserat varulagersystem uppnås en högre kostnads- och resurseffektivitet, vilket ger långsiktiga lönsamhetsförbättringar.  Då den nya lagerlösningen placeras i Vansbro bibehålls kompetens inom lager och logistik samt möjliggör en smidig flytt av verksamheten.

”Det nya centrallagret kommer att vara konkurrenskraftigt med en kostnadseffektiv och flexibel logistiklösning som är anpassad för stegvis utbyggnad i takt med ökade volymer. Detta är en betydande investering för att möta en ökad tillväxt och säkerställa att vi har kapacitet både vad gäller personal och utrymme”, säger Joanna Hummel, VD för Lyko.