Hälften av Sveriges kaffeimport går via Gävle Hamn

Att Gävle är en stad med Kaffehistoria är allmänt känt. 1914 registrerades namnet Gevalia på rosteriet i Gävle som köpts upp av Victor Engwall året före. Sedan dess har många koppar Gevalia intagits både vid väntade och oväntade besök och tillställningar. Alla Gevalias bönor, dvs 150-200 ton per dag, importeras över Gävle hamn. 

Nu är det dags för Gävle att ytterligare stärka sin roll som Sveriges kaffestad. Det stockholmsbaserade och anrika kafferosteriet Arvid Nordquist Handelsaktiebolag importerar från och med december sitt huvudsakliga flöde av råkaffe via Gävle hamn och Containerterminalen som just nu står i begrepp att byggas ut med fördubblad kapacitet. Tidigare har importen skett via Stockholms hamn. Överenskommelsen med Gävle hamns terminaloperatör Yilport, innebär en årlig volym på drygt 1000 containrar med kaffebönor.

- Vi är förstås väldigt glada över att ha fått förtroendet att vara en länk i produktionen av ett så högkvalitativt och välrenommerat kaffe. Med tillskottet av Arvid Nordquists volymer går nu hälften av Sveriges kaffeimport via Gävle hamn och Yilport, säger Håkan Bergström, Sales Director vid Yilport Nordic.

Vid lossningen från fartygen i Gävle hamn lyfts containrarna över till Yilports tågpendel Containerexpressen, för vidare transport direkt till kombiterminalen Stockholm Nord i Rosersberg. Kaffet kvalitetskontrolleras och lagras sedan i kombiterminalen och transporteras succesivt till Arvid Nordquists rosteri i norra Stockholm.

- Valet att importera via Gävle i kombination med Stockholm Nord är förstås noga övervägt. Avgörande för oss har bl.a. varit Yilport Gävles dokumenterade effektivitet och förmåga att tillsammans med oss hitta en smart och hållbar logistiklösning. Det är ju också en fördel att kaffet kommer till samma sida av stor-Stockholm där vårt rosteri ligger, säger Sophie Tärnström, Supply Chain Manager Coffee, vid Arvid Nordquist HAB.

Läs mer om Gävle Hamn här>>